Logo Libaro

Email personalisatie en segmentatie

Bert Clybouw op 17-04-2017

Bij elk contact met een klant, gebruiker of prospect loop je ook het risico dat de ontvanger het contact verbreekt. Wettelijk gezien moet dit ook alsmaar makkelijker kunnen. Daarom moet je zorgen dat je uiterst relevant bent voor de ontvanger.

Dit doe je door emails te sturen die interessant zijn en de ontvanger aanspreken. Dit kan door twee strategieën toe te passen in je email marketing.

Segmentatie

Stuur een mail altijd naar de doelgroep voor wie het bericht relevant is. Bijvoorbeeld praktisch info van een evenement moet je niet sturen naar mensen die niet naar het event gaan.

Enerzijds heb je algemene lijsten met gebruikers die samengesteld zijn afhankelijk van het type. Bv prospects, website gebruikers, klanten.. Anderzijds moeten er per lijst ook segmenten gemaakt worden door bepaalde regels toe te passen. Bijvoorbeeld alle mannen die ouder zijn dan 40 jaar. Dit is een segment, bestaande uit 2 regels, die een subgroep maakt in je lijst. Vervolgens kun je een relevante mail sturen naar dit segment. Deze lijsten en segmenten bevinden zich in je email marketing systeem. Ze kunnen eventueel automatisch binnenkomen van andere systemen.

Personalisatie

Door de emails een persoonlijke touch te geven voelt de ontvanger zich persoonlijk aangesproken. Dit zorgt er ook voor dat de klik conversie hoger ligt. Wat voor de hand ligt is natuurlijk de naam bij de aanspreking. Een andere 'best praktisch' is onderaan de nieuwsbrief een update plaatsen van de account van de gebruiker. Dit zorgt ervoor dat de ontvanger door de email moet scrollen om naar zijn wekelijkse update te kijken. Hierbij kan hij of zij interessante info oppikken uit de mail.

Libaro

Wij hebben ons gespecialiseerd in het email marketing systeem Campaign Monitor. We zetten een structuur op waarbij nieuwe subscribers, lijsten en segmenten automatisch met de account gesynchroniseerd worden. We creëren relevante segmenten en zorgen dat de juiste data er is om hoog gepersonaliseerde emails te sturen. We ontwerpen email templates die hergebruikt kunnen worden. Deze templates zijn compatibel met zowel computers, tables als gsm's. Na het opzetten geven we een opleiding aan de communicatie verantwoordelijk(en) zodat ze optimaal Campaign Monitor kunnen gebruiken.

Afhankelijk van de situatie creëren we ook marketing automation. Waarbij emails op geautomatiseerde manier naar de ontvanger gestuurd worden. Bv op de verjaardag of na registratie. Een geregistreerde gebruiker kan wekelijks een email ontvangen waarbij hij gaandeweg opgeleid wordt in de activiteiten van het bedrijf. Je legt je services of website uit en bindt de ontvanger aan je bedrijf.