Logo Libaro

Onderzoeksproject

Smart Retail Area

Proximus

Met het project ‘Smart Retail Area' wil de stad Antwerpen in samenwerking met Thomas More Hogeschool zowel het concurrentievermogen van handelaars en winkelgebieden versterken als de stedelijke dienstverlening verbeteren. De partners in het project willen dit realiseren door slimme technologieën in te zetten en het gebruik ervan bij de handelaars te promoten. Dit kunnen zowel slimme technologieën zijn die op straat als in de winkels zelf (instore) worden gebruikt. Uiteraard konden wij niet ontbreken en kwamen we met een totaalpakket op de proppen. Onze slimme toepassing en bijhorende testopstelling bestond uit diverse onderdelen.
01. Oogpunt bezoeker

Bij het betreden van de winkel ziet de bezoeker een infoscherm. Hierop kunnen gegevens over het huidig aantal bezoekers in de winkel staan, maar ook gegevens omtrent openingsuren, speciale acties en zelfs CO² waarden.


Een bezoeker ziet in de winkel QR-codes op of bij de producten. Een potentiële koper kan deze QR-tags scannen met zijn/haar smartphone en krijgt daarna extra productinformatie te zien. In onze testopstelling werd deze informatie zichtbaar op een scherm in de winkel, al kon dat bij uitbreiding ook de smartphone van de gebruiker worden.


Om de winkelervaring een boost te geven kan de bezoeker bij deelnemende handelaren ook op “promo’s jagen”. Zie het als het ware als de ‘Pokémon go’ versie voor winkeliers. Concreet zitten deze promo’s (en spaarpunten) verborgen achter QR-codes aanwezig in de winkel. In onze testopstelling werd het resultaat van deze scan tevens op een scherm in de winkel getoond.


De opgestreken promo’s (maar ook algemeen geldende promoties) worden uiteraard ook in rekening gebracht bij het afrekenen aan de kassa via onze opstelling.


De bezoeker kan zich aanmelden op zijn/haar persoonlijk profiel om de verzamelde promo’s en spaarpunten na te kijken. Ook aankopen kunnen hier nagekeken worden.


02. Oogpunt winkelier

Winkeliers hebben op de webapplicatie heel wat mogelijkheden om de content die aan bezoekers getoond wordt naar eigen smaak in te stellen, dit gaat over de ‘info schermen’ alsook over de productschermen. Dit geeft de winkelier een extra mogelijkheid om hun verhaal en/of dat van het product over te brengen aan de klant.


Met behulp van een extern apparaat die inbegrepen zit in deze oplossing kan elk reeds aanwezig scherm in de handelszaak ‘smart’ gemaakt worden. Geen onnodig hoge kosten dus voor de aankoop van extra schermen.


Winkeliers bepalen welke promo’s voor hun zaak van toepassing zijn. Ook reeds lopende acties kunnen hierop ingebracht worden. Tevens bepalen ze of de ‘promo jagers’ steeds een andere promotie te pakken kunnen krijgen ( ‘het rad van fortuin’-principe) of als dit steeds om dezelfde gaat.


Winkeliers hebben vaak behoorlijk rigide kassasystemen. De mogelijkheid om promoties toe te passen bij aankopen van bezoekers wordt daarom volledig onafhankelijk van het kassasysteem doorgevoerd. Dit is tevens een pagina uit de webapplicatie die bijvoorbeeld op een tablet of smartphone van de handelaar kan gebruikt worden.

03. Kiosk

Apart aangeboden, maar volledig integreerbaar bij de bovenstaande oplossing, is ook de onthaalkiosk een van de technologische mogelijkheden. Hierop kunnen bezoekers plattegronden bekijken, maar zich bijvoorbeeld ook aanmelden voor bepaalde evenementen.

Onze opstelling kon op veel aandacht rekenen. Misschien vind je een geëvolueerde versie dit jaar wel terug in Antwerpen!

Lore • Project Manager

Benieuwd naar het eindresultaat?