Waarom bloggen van belang is
Jennis Vanhaecke op 23-05-2017
Er zijn eindeloze discussies met de vraag of bloggen nog steeds relevant is in de marketingomgeving waar sociale media onze levens inpalmen.
Ongeacht of u een KMO of een multinational bent, bloggen is en blijft een integraal onderdeel van uw online marketingstrategie. Een blog kan aanwezig zijn op uw eigen website, of op een extern platform zoals Wordpress, Tumblr, Medium of Blogger.
Hier zijn alvast 4 redenen waarom bloggen nog steeds belangrijk is:
- Breng meer bezoekers naar uw website
- Boost uw SEO
- Straal professionaliteit uit
- Ontwikkel klantenrelaties van staal
Breng meer bezoekers naar uw website
Uw blog geeft u de mogelijkheid om relevante informatie over uw product of dienst aan te bieden. Gebruik dit als een strategie om bestaande en potentiële klanten naar uw website te lokken.
Maak de blog op uw website de basis voor al uw sociale media platformen. Uw bedrijf kan op Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest of ergens anders aanwezig zijn. Maak een post met een aantrekkelijk beeld en een link naar uw blogartikel. Geef je volgers een reden om door te klikken naar je website met een leuke ‘teaser’. Vervolgens kunt u uw blogartikelen voorzien van links naar andere pagina’s om het verkeer naar specifieke bestemmingspagina's van uw website te verzenden.
Boost uw SEO
Blogs verhogen de SEO-waarde van uw website. Geregeld nieuwe inhoud voorzien is nog steeds de sleutel om uw concurrenten voor te zijn op Google.
Gebruik trefwoorden in uw artikelen. Maak voordat u begint te schrijven een overzicht van de zoekwoorden, onderwerpen en categorieën waarop u uw bedrijf wilt vinden. Gebruik deze woorden en bijbehorende uitdrukkingen bij het schrijven van uw berichten en laat deze nu en dan eens terugkomen.
Trefwoorden en onderwerpen op uw website zijn een belangrijke manier waarop Google en andere zoekmachines uw site vinden voor deze zoekwoorden.
Straal professionaliteit uit
Goed geschreven artikelen geven een positieve uitstraling aan je bedrijf. Door blogs te maken die resoneren met uw markt en uw kennis weergeven, plaatst u de vaardigheden van uw bedrijf, dienst of product in de kijker.
Als u bijvoorbeeld een winkelier bent, schrijf dan een blogbericht over het gebruik van uw producten. Als u in B2B actief bent, kunt u informatieve artikelen schrijven over uw dienstverlening. Zo kunnen mensen die informatie rond het desbetreffende onderwerp zoeken u terugvinden en misschien beroep doen op uw kennis.
U bouwt ook vertrouwen op. Hoe meer u kunt aantonen dat u gespecialiseerd bent in uw vakgebied, hoe groter de kans dat de bezoeker een klant wordt. Uw bestaande klanten profiteren bovendien van de aangeboden leerzame informatie. Ze zullen u sneller aanraden bij kennissen.
Ontwikkel klantenrelaties van staal
Blogs bieden nieuwe mogelijkheden om de relatie met uw klant te versterken. Gebruik dit in uw voordeel. Nogmaals, bouw vertrouwen door een bron van informatie te zijn voor mensen. Consumenten willen graag op de hoogte zijn, en waarderen dat je de leerkracht bent.
Bovendien hebt u de mogelijkheid om te reageren op reacties en kan u communiceren met uw klant op een nieuwe manier. Als ze vragen hebben over een product, kunt u ze meteen beantwoorden. In tegenstelling tot veel sociale media is een blog van lange duur. Uw geïnvesteerde tijd heeft een langere levensduur dan een Twitter-reactie of Facebook-bericht. Toekomstige klanten zien ook uw interacties.